Tisková zpráva – Mobilní STK poprvé v Česku

Inspekce silniční dopravy představila technologickou novinku, která jí umožní komplexní kontrolu technického stav kamionů a autobusů přímo v provozu.

Praha/D11, 5. 9. 2025 – Inspekce silniční dopravy (INSID) dnes na dálnici D11 oficiálně představila novinku ve své výbavě – mobilní kontrolní jednotku, která inspektorům umožní detailní kontrolu technického stavu nákladních vozidel a autobusů přímo na silnici.

Díky této technologii lze odhalit závady, které při běžných kontrolách zůstávají skryté, a přitom mohou způsobit fatální následky. Dva speciály přijdou inspekci na 25 milionů korun, do ostrého provozu budou nasazeny během listopadu, obsluhu budou zajišťovat odborně vyškolení inspektoři.

Na první pohled jde o kamion. Uvnitř se ale nachází speciální vestavba s administrativním zázemím pro inspektory a technologií srovnatelnou s výbavou klasické STK. Po příjezdu na místo inspektoři pomocí hydraulického jeřábu spustí technologii na zpevněnou plochu a během několika minut rozloží kompletní pracoviště. Stanice pak umožní například měřit účinek a souměrnost brzd, zkontrolovat řízení a zavěšení náprav nebo ověřit emise.

Martin Kupka, ministr dopravy: „Mobilní STK se vůbec poprvé objevuje v Česku, naši kolegové v zahraničí s ní mají skvělé zkušenosti. Je to další důležitá technologie, kterou bude Inspekce silniční dopravy využívat pro svou odbornou kontrolní činnost v rámci resortu dopravy. Věřím, že mobilní STK umožní ještě důkladnější kontroly a pomůže posilovat bezpečnost na našich silnicích.”

„Investice do mobilních stanic technické kontroly je investicí do bezpečnosti nás všech. Každé technické selhání kamionu nebo autobusu, které může vyústit v hromadnou nehodu nebo požár, znamená ohrožení životů a mnohamilionové škody na silnicích. Mobilní STK nám dává možnost těmto situacím předcházet.”

Ladislav Němec, vrchní ředitel Sekce dopravní MD: „Zavedení mobilních STK zapadá do naší strategie modernizace silničních kontrol a řadí Českou republiku po bok zemí, které při nich využívají špičkové technologie. Mobilní STK dává inspektorům do ruky nástroj, který umožní účinněji chránit životy i státní investice do dopravní infrastruktury a také chránit před nerovnými podmínkami ty provozovatele, kteří o svá vozidla dbají.”

„I evropská směrnice týkající se silničních technických kontrol užitkových vozidel předpokládá, že členské státy budou disponovat podobně vybavenými vozidly pro podrobné kontroly vozidel v provozu.“

Lenka Ptáčková Melicharová, ředitelka INSID: „Mobilní STK není jen o špičkové technice, ale především o lidech, kteří s ní budou pracovat. Naši inspektoři patří k předním odborníkům – někteří přicházejí s praxí z klasických stanic technické kontroly, jiní se zaměřují na další oblasti silniční dopravy. Právě díky jejich znalostem se může nová technologie stát skutečně účinným nástrojem pro posílení bezpečnosti na silnicích.”

Inspekce silniční dopravy pořídila dva speciálně vybavené kamiony od polského dodavatele za necelých 25 milionů korun. Podobné jednotky již několik let využívá polská silniční inspekce ITD nebo úřady v Rakousku a Maďarsku.

Jan Spyra, společnost Z. P. U. Auto Truck Spyra, subdodavatel vestavby „Mobilní stanice technické kontroly jsou výsledkem několikaletého vývoje a praktických zkušeností z evropského trhu.  Jsou navrženy tak, aby byly rychle nasaditelné, spolehlivé a přesné. Jsme rádi, že se tato osvědčená technologie dostává i do České republiky, kde pomůže inspektorům odhalovat technické závady u vozidel dříve, než způsobí zásadní problémy při provozu“.

Pavel Bergman, ředitel kontrolní sekce INSID: „Mobilní STK prověří vozidlo v terénu prakticky stejně důkladně jako kamenná stanice. Odhalí například nefunkční brzdy, vůle v zavěšení náprav nebo manipulace s emisními systémy. Mnohdy závady, které nejsou bez potřebných technologií zjistitelné. Pokud inspektoři zjistí nebezpečnou závadu, vozidlo přijde o technickou způsobilost k provozu a případně mohou zadržet osvědčení o registraci vozidla (ORV). U nákladních vozidel a autobusů přitom platí roční technická prohlídka. Při nájezdech v řádu stovek tisíc kilometrů ročně se ale stav vozidla může rychle změnit. Proto jsou namátkové kontroly v provozu nezbytné.“

Obě mobilní STK nyní čeká několik týdnů testování ve státní zkušebně. Paralelně projdou inspektoři odborným výcvikem, aby dokázali novou technologii plně využít. Do ostrého provozu by se jednotky měly vydat v listopadu letošního roku.

Mobilní STK v ČR

  • Co dělá: prověřuje technický stav nákladních vozidel a autobusů přímo v provozu (brzdy, řízení, zavěšení náprav, pneumatiky, emise)
  • Počet jednotek: 2
  • Cena: 24,6 mil. Kč
  • Dodavatel vozidla: PT Wanicki Sp. z o.o. (PL), šasi DAF XD 410FAN
  • Subdodavatel vestavby: Z. P. U. Auto Truck Spyra (PL)
  • Homologace: státní zkušebna, září–říjen 2025
  • Školení: 14 inspektorů, září–říjen 2025
  • Nasazení: listopad 2025

Kontakt pro média:  
e-mail: media@insid.gov.cz 

Další informace najdete
na webu www.insid.gov.cz,
v úložišti tiskových materiálů: Úložiště
a na oficiálním profilu INSID: facebook.com/INSID.InspekceSilnicniDopravy.