09.09.2025 Včerejší nehoda autobusu ve Starých Hamrech, při níž bylo zraněno několik desítek cestujících, znovu upozornila na zásadní otázku: Jak důležitý je technický stav vozidla a jak jej v praxi kontrolovat?
Inspekce silniční dopravy proto přináší komentář Ing. Tomáše Grofa, který popisuje zkušenosti z kontrol v provozu a vysvětluje, proč právě mobilní stanice technické kontroly posílí bezpečnost na českých silnicích.
Při kontrolách zaměřených na technický stav vozidel se kontroloři nezřídka setkávají se situací, kdy už na první pohled vozidlo vykazuje závadu. Nejde přitom o závadu, o které by řidič nevěděl – diagnostické přístroje ji řidiči jasně indikují.


Při kontrolách v provozu často dochází k odhalení závad souvisejících s omezením brzdného účinku, v horším případě i k úplnému vyřazení brzdového systému. Zkorodované brzdové kotouče nebo kotouče s prasklinami nejsou výjimkou. Objevují se i extrémní případy: chybějící kotouč, demontované brzdové třmeny, zaškrcené brzdové hadice, vyřazené nebo dokonce demontované brzdové válce.
Proč ke zjištění těchto závad dochází zejména v provozu? Důvod je naprosto zřejmý. Když provozovatel vozidla ví, že se blíží termín pravidelné technické prohlídky, věnuje vozidlu více péče. V běžném provozu ale někdy na údržbu nezbývá čas a náhradní díly jsou pro provozovatele nákladnou položkou. Inspektoři pak při kontrole nevychází z úžasu.
Na stanici technické kontroly je pod vozidlem dostatečný prostor. V provozu je kontrola obtížnější – například na vnitřní stranu dvojmontáže není vidět, a proto se zde může objevit starší pneumatika nebo pneumatika s nedostatečnou hloubkou dezénu.
Kontrola brzd na zadní nápravě vozidla, zejména u autobusů, také není v provozu snadná. Vozidlo bez kola na pravidelné prohlídce na STK neuvidíme. V provozu se i s takovou závadou inspektor setká. Kontrole bylo podrobeno i vozidlo s demontovanou celou zadní nápravou.
K předcházení nehodovým situacím, větší bezpečnosti nejen na českých silnicích a odhalení závad na místech s omezeným přístupem pomůže i mobilní kontrolní jednotka. Dvě takové jednotky má ve výbavě Inspekce silniční dopravy. Po nezbytném testování souvisejícím s homologací dojde k jejich nasazení do provozu v listopadu letošního roku.
Ing. Tomáš Grof, referent oddělení koncepce a vzdělávání