Kontrolní činnost

10 otázek a 10 odpovědí

  1. Jde o nový úřad?
    Nejde. Jde o přeměnu stávajícího Centra služeb pro silniční dopravu v Inspekci, která může sama zastavovat zejména kamiony a kontrolovat je, zda nejsou přetížené a zda plní všechny zákonné požadavky.
  2. Proč Inspekci potřebujeme?
    Hlavním důvodem jsou efektivnější kontroly a samostatnost Inspekce tak, aby fungovala i bez účasti policistů či celníků. Nově bude jedno vozidlo kontrolovat jeden inspektor, maximálně dva v případě vážení.
  3. Kde všude bude Inspekce působit a bude i na silnicích II. a III. třídy?
    Primárně se budou mobilní expertní jednotky zaměřovat na dálnice a silnice I. třídy, kde jezdí kamionů nejvíce. Některé jednotky budou ale kontrolovat i komunikace nižších tříd, a proto je můžete potkat i tam.
  4. Znamená to, že už kamiony policie nebo celní správa nezastaví?
    Policisté mohou nadále kontrolovat například hmotnost kamionů nebo jejich technický stav.
    Celní správa od 1. 7. 2025 o tyto pravomoci přijde.
  5. Může Inspekce zastavovat i osobní vozy?
    Ano, pokud bude přeprava spadat do působnosti zákona o silniční dopravě (např. přeprava nebezpečných věcí) nebo pokud jejich technický stav už na první pohled neodpovídá standardním požadavkům.
  6. Jak fungují podobné instituce v zahraničí?
    V okolních zemích působí obdobné instituce, jakou bude Inspekce silniční dopravy. V každé zemi je ale její fungování uzpůsobeno místním podmínkám.
  7. Bude znamenat vznik silniční Inspekce vyšší náklady pro provoz kontrol?
    Provozní náklady by měly být na obdobné úrovni jako provoz CSPSD. Nedojde k navýšení počtu zaměstnanců.
  8. Kolik bude mít silniční Inspekce zaměstnanců?
    Inspekce silniční dopravy bude mít zhruba 80 zaměstnanců, z nichž bude 58 lidí v terénu.
  9. Bude moci Inspekce kontrolovat i třeba špatně zajištěný náklad?
    Ano, kontrola upevnění nákladu patří mezi základní činnosti, které už nyní Centrum dělá a bude v tom pokračovat i Inspekce. Jde o důležitou součást zajištění bezpečnosti na českých silnicích a dálnicích.
  10. Může Inspekce využívat modré majáky?
    Ano, s ohledem na prováděné kontroly je nezbytné, aby kontroloři řídili vozidla s právem přednostní jízdy a mohli například odklánět vozidla v provozu kvůli provedení kontroly
Vozidla INSID

Inspekce silniční dopravy v číslech

  • Inspekce silniční dopravy má 80 zaměstnanců, z čehož 58 zaměstnanců působí v terénu.
  • Inspekce silniční dopravy disponuje 22 mobilními expertními jednotkami.
  • Další 4 speciální jednotky jsou zaměřené na mobilní měření emisí a technickou silniční kontrolu.
  • Za 1 den je každá mobilní jednotka schopna provést kontrolu 6 až 10 vozidel, a to dle složitosti kontroly a náročnosti kontrolního zjištění.

Cíle Inspekce silniční dopravy

Jedním z hlavních cílů Inspekce silniční dopravy je zajistit větší bezpečnost na silnicích a dálnicích. Abychom co nejdéle udrželi veřejné komunikace v dobrém stavu a vyhnuli se tak kolonám v důsledku oprav pozemních komunikacích a plýtvání veřejnými financemi, důležitým cílem Inspekce silniční dopravy je zabránit poškozování veřejných komunikací přetíženými kamiony.

Kladným prvkem transformace Inspekce silniční dopravy je zefektivnění kontroly řidičů tím, že samostatnost umožní policii a celní správě využít své příslušníky na jiné činnosti. Působení Inspekce silniční dopravy si také klade za cíl zabránit neférovosti podnikání v kamionové dopravě. Celkovým důsledkem působení Inspekce silniční dopravy by mělo být preventivní působení na řidiče a dopravce.