10 otázek a 10 odpovědí
- Jde o nový úřad?
Nejde. Jde o přeměnu stávajícího Centra služeb pro silniční dopravu v Inspekci, která může sama zastavovat zejména kamiony a kontrolovat je, zda nejsou přetížené a zda plní všechny zákonné požadavky. - Proč Inspekci potřebujeme?
Hlavním důvodem jsou efektivnější kontroly a samostatnost Inspekce tak, aby fungovala i bez účasti policistů či celníků. Nově bude jedno vozidlo kontrolovat jeden inspektor, maximálně dva v případě vážení. - Kde všude bude Inspekce působit a bude i na silnicích II. a III. třídy?
Primárně se budou mobilní expertní jednotky zaměřovat na dálnice a silnice I. třídy, kde jezdí kamionů nejvíce. Některé jednotky budou ale kontrolovat i komunikace nižších tříd, a proto je můžete potkat i tam. - Znamená to, že už kamiony policie nebo celní správa nezastaví?
Policisté mohou nadále kontrolovat například hmotnost kamionů nebo jejich technický stav.
Celní správa od 1. 7. 2025 o tyto pravomoci přijde. - Může Inspekce zastavovat i osobní vozy?
Ano, pokud bude přeprava spadat do působnosti zákona o silniční dopravě (např. přeprava nebezpečných věcí) nebo pokud jejich technický stav už na první pohled neodpovídá standardním požadavkům. - Jak fungují podobné instituce v zahraničí?
V okolních zemích působí obdobné instituce, jakou bude Inspekce silniční dopravy. V každé zemi je ale její fungování uzpůsobeno místním podmínkám. - Bude znamenat vznik silniční Inspekce vyšší náklady pro provoz kontrol?
Provozní náklady by měly být na obdobné úrovni jako provoz CSPSD. Nedojde k navýšení počtu zaměstnanců. - Kolik bude mít silniční Inspekce zaměstnanců?
Inspekce silniční dopravy bude mít zhruba 80 zaměstnanců, z nichž bude 58 lidí v terénu. - Bude moci Inspekce kontrolovat i třeba špatně zajištěný náklad?
Ano, kontrola upevnění nákladu patří mezi základní činnosti, které už nyní Centrum dělá a bude v tom pokračovat i Inspekce. Jde o důležitou součást zajištění bezpečnosti na českých silnicích a dálnicích. - Může Inspekce využívat modré majáky?
Ano, s ohledem na prováděné kontroly je nezbytné, aby kontroloři řídili vozidla s právem přednostní jízdy a mohli například odklánět vozidla v provozu kvůli provedení kontroly

Inspekce silniční dopravy v číslech
- Inspekce silniční dopravy má 80 zaměstnanců, z čehož 58 zaměstnanců působí v terénu.
- Inspekce silniční dopravy disponuje 22 mobilními expertními jednotkami.
- Další 4 speciální jednotky jsou zaměřené na mobilní měření emisí a technickou silniční kontrolu.
- Za 1 den je každá mobilní jednotka schopna provést kontrolu 6 až 10 vozidel, a to dle složitosti kontroly a náročnosti kontrolního zjištění.
Cíle Inspekce silniční dopravy
Jedním z hlavních cílů Inspekce silniční dopravy je zajistit větší bezpečnost na silnicích a dálnicích. Abychom co nejdéle udrželi veřejné komunikace v dobrém stavu a vyhnuli se tak kolonám v důsledku oprav pozemních komunikacích a plýtvání veřejnými financemi, důležitým cílem Inspekce silniční dopravy je zabránit poškozování veřejných komunikací přetíženými kamiony.
Kladným prvkem transformace Inspekce silniční dopravy je zefektivnění kontroly řidičů tím, že samostatnost umožní policii a celní správě využít své příslušníky na jiné činnosti. Působení Inspekce silniční dopravy si také klade za cíl zabránit neférovosti podnikání v kamionové dopravě. Celkovým důsledkem působení Inspekce silniční dopravy by mělo být preventivní působení na řidiče a dopravce.