Úkolem Inspekce silniční dopravy je kontrolovat dodržování pravidel v silniční dopravě. Inspektoři mohou za účelem kontroly zastavovat vozidla, ukládat pokuty příkazem na místě a vybírat kauce, zabránit v další jízdě či odebrat doklady nebo SPZ. Důležitou součástí jejich každodenního fungování je vybavení, s kterým každý den v terénu pracují a kterým jsou každý den obklopeni.
Abychom si lépe ukázali, jaké technické vybavení obsahují nová vozidla Inspekce silniční dopravy, rozdělíme si vozidlo na dvě části. Jako bychom se na vozidlo dívali z boku a zezadu.
Boční pohled do vozidla
Z bočního pohledu můžeme vidět následující vybavení vozidla:
- WiFi router, který obstarává bezpečné internetové připojení nutné pro přístup do online databází, registrů
a informačních systémů. Vytváří bezdrátové připojení k vnitřní síti nebo k internetu
ve vzdálenosti až 30 metrů od vozidla; - Kamerový systém umožňující dokumentaci kontrolních úkonů a přispívá k bezpečnosti inspektorů;
- Čtečka tachografů, Tacho reader, který slouží ke kopírování obsahu paměti tachografu pro následné vyhodnocení pracovního režimu řidiče;
- ADR dokumentace, díky které mají inspektoři přístup k přibližně 2 000 stranám předpisů pro přepravu nebezpečných látek, a tedy možnost kontrolovat, jestli jsou nebezpečné chemikálie, výbušniny nebo toxické látky správně zajištěny;
- Boční LED osvětlení, jež zvyšuje viditelnost a bezpečnost pracovního prostoru, zejména při kontrole za zhoršených světelných podmínek.
- Vestavný počítač a otočný monitor, umožňující pohodlnou obsluhu všech digitálních systémů, evidenci kontrol a přístup do databází;
- Tiskárna, která zajistí okamžitý tisk potřebných dokumentů přímo na místě kontroly, například potvrzení o provedené kontrole;
- Zamykatelný trezor, který slouží k bezpečnému uložení citlivých dokumentů, hotovosti nebo zajištěných důkazních materiálů;
- Záložní elektrocentrála, tedy alternativní zdroj energie v případě nedostatečného výkonu solárních panelů nebo jiných technických problémů;
- Mikrovlnná trouba a rychlovarná konvice, přístroje zvyšující komfort inspektorů při dlouhých směnách v terénu, aby nemuseli ztrácet svůj čas přesunem na oběd.

Zadní pohled do vozidla
Ze zadního pohledu můžeme vidět následující vybavení vozidla:
- Váhy, mobilní vážicí zařízení, díky kterému inspektoři váží každou nápravu samostatně. V České republice činí maximální povolená hmotnost jízdní soupravy 48 tun. V případě překročení hrozí nejen vysoké pokuty, ale také dočasné odstavení vozidla z provozu, a to až na 48 hod;
- Vyrovnávací rohože, které zabezpečují přesnost při vážení. Vážená náprava musí být ve stejné výšce jako ty sousední;
- Jednotka DSRC a zadní kamera, DSRC zařízení umožňuje dálkový přenos údajů ze smart tachografů bez nutnosti zastavení vozidla. Inspektoři tak mohou například odhalit případy, kdy řidič vykazuje přestávku, a přitom pokračuje v jízdě. Kontroly jsou tedy cílené a více efektivní;
- Řetězy pro zajištění kol, jež se používají pro fyzické zajištění vozidla, například v případech nezaplacených kaucí anebo když je nutné zabránit další jízdě přetíženého kamionu;
- Kužely a výstražné prvky, které zajišťují bezpečný pracovní prostor kolem kontrolního stanoviště;
- Servisní lehátko umožňující inspektorům pohodlný přístup k podvozku vozidla při vizuální kontrole technického stavu nebo hledání možných nelegálních úprav;
- Nářadí a měřicí přístroje, například zkoušečka elektrického zapojení přívěsu, měřič hloubky dezénu pneumatik, digitální teploměr ke kontrole teploty náprav a funkčnosti brzd, speciální tester k odhalování manipulací s tachografy, diagnostika na kontrolu řídicích jednotek vozidla, která dokáže odhalit technické závady;
- Skládací žebřík, který je nezbytný při kontrolách cisternových vozidel nebo nákladových prostorů;
- Plastové klíny, díky kterým inspektoři zajišťují vozidla proti pohybu, například při vážení nebo při kontrole podvozku;
- Dva modré LED majáky s zadním textovým panelem, který umožňuje zobrazit pokyny pro řidiče, např. „NÁSLEDUJTE MĚ/FOLLOW ME“, „STOP SILNIČNÍ KONTROLA“ nebo „POZOR!“. Ty zvyšují přehlednost a bezpečnost během kontrol.
- Solární panely s bateriovým úložištěm, které zajišťují částečnou energetickou soběstačnost. Dokážou pokrýt celou osmihodinovou směnu bez nutnosti externího napájení.
