Praha, 2. července 2025 – Specialisté Inspekce silniční dopravy (INSID), která v úterý
1. července 2025 zahájila svůj provoz, zaznamenali hned na začátku fungování inspekce v terénu zajímavý paradox. Na jedné straně viděli prakticky bezproblémový provoz bez vážnějších a na první pohled viditelných prohřešků. Na druhé straně ale kontroly vozidel, která zastavili, odhalily velmi závažné přestupky.
„Bylo znát, že řidiči si byli vědomi toho, že jsme na silnicích. Viděli jsme mnohem méně případů, kdy by vozidlo bylo už na první pohled problematické. O to větší pozornost jsme ale mohli věnovat zaznamenaným přestupkům,“ říká ředitel Kontrolní sekce INSID Pavel Bergman.
První den INSID tedy přinesl relativně malý počet kontrolovaných vozidel. Inspektoři jich zastavili necelých devět desítek. Velmi se ale osvědčila nová technologická výbava, zejména dálkové načítání dat ze smart tachografů, které umožňuje inspektorům kontrolovat vozidla za jízdy v běžném provozu.
Podvody s tachografy: problém, který není vidět
Díky technologii dálkového čtení dat inspektoři odhalili několik závažných přestupků, které by při běžné silniční kontrole zůstaly bez povšimnutí. Šlo například o jízdu bez vložené karty řidiče, propadlé ověření tachografu anebo nedodržení doby řízení a odpočinku.
„Takové chování je extrémně rizikové,“ vysvětluje Pavel Bergman. „Řidič si tím často uměle prodlužuje dobu řízení nad zákonný limit 4,5 hodiny bez přestávky, někdy až třeba na 10 hodin. V době extrémních veder, jako zažíváme teď, je ale únava obrovským rizikem. Nejde jen o porušení předpisů –v daných klimatických podmínkách jde o hazard se životy.“
Tyto přestupky považují inspektoři za nejzávažnější. Ve všech zaznamenaných případech byli řidiči sankcionováni na místě, zahraničním dopravcům byla uložena kauce. Pokud není kauce zaplacena na místě, mohou inspektoři vozidlo znehybnit až na 48 hodin speciálními řetězy a zabránit mu v další jízdě. To se také včera stalo na Ostravsku, kde šlo ale o nezajištěný nebezpečný chemický náklad. Inspektoři vyměřili řidiči pokutu pět tisíc korun a dopravci kauci 50 tisíc.
„Dopravce ani po dvou hodinách kauci nesložil, takže bylo vozidlu zabráněno v další jízdě. Za deset minut si to pak rozmyslel, kauci složil, řidič náklad bezpečně upevnil a mohl tedy pokračovat v jízdě,” popisuje průběh akce šéf ostravského týmu INSID Tomáš Láryš.
V ostatních případech šlo podle Pavla Bergmana víceméně o výchovné pokuty. „Pohybovaly se ve spodní zákonné hranici, protože na silnici začínáme a přihlížíme k tomu, že některé přestupky mnohdy nejsou jen věcí řidiče, ale spíše dopravce. Naše benevolence ale není nekonečná.”
1. den Inspekce silniční dopravy:
- potvrdila se výhoda nových technologií,
- ukázal na bezproblémové řidiče,
- i závažné podvody s tachografy.
Provedených kontrol: 87 (CZ 43, zahraniční řidiči 44)
Zjištěno porušení: 25 (17 CZ, 8 zahraniční), z toho většina v oblasti sociální legislativy (22)
Počet kaucí a částka: 8 (265 000,- Kč)
Počet pokut a částka: 17 (20 800,- Kč)
